NASA USPJEŠNO SLETJELA NA MARS

Piše: Jana Šinka, 3. g

Dana 26. studenoga 2018. NASA-ina bespilotna letjelica Mars InSight, vrijedna 993 milijuna dolara, uspješno je i sigurno sletjela na Mars, Crveni planet. Letjelica je slijetanje završila oko 21 sat po hrvatskom vremenu, a prijenos se mogao pratiti i uživo. Inženjeri u laboratoriju JPL u blizini Los Angelesa objavili su da su signali koje su poslala dva minijaturna satelita koji su lansirani uz InSight i koji su letjeli pored Marsa potvrdili slijetanje letjelice, a svoje oduševljenje zbog uspješnoga, izrazito opasnog slijetanja izrazili su i na društvenim mrežama. U izradi i financiranju letjelice pomogle su i mnoge druge države pa je tako Francuski nacionalni centar svemirskih istraživanja (CNES) napravio instrument za seizmička ispitivanja, Njemački svemirski centar (DLR) osigurao je svrdlo koje može bušiti do pet metara dubine, a svoj prinos dali su i znanstvenici s fakulteta i instituta iz Španjolske, Poljske, Švicarske i Velike Britanije. Letjelica je lansirana iz Kalifornije u svibnju ove godine te je ovim činom završilo njezino šestomjesečno 548 milijuna kilometara dugo putovanje. Ovo je ujedno bio i prvi NASA-in pokušaj da sleti na Mars nakon slijetanja Curiosity 2012. godine.

Misija je letjelice InSight detektiranje potresa i podrhtavanja na Marsu kako bi znanstvenici mogli otkriti njegove unutarnje tajne i shvatiti kako je nastao, što bi trebalo pomoći u proučavanju formiranja drugih stjenovitih planeta poput Zemlje. Letjelica na sebi osim toga sadrži i instrumente koji detektiraju temperature planeta koje se zasad nisu mjerile, a u atmosferu Marsa ušla je nevjerojatnom brzinom od 19.795 kilometara na sat. Nakon ulaska u atmosferu, 123 kilometara dugo slijetanje usporili su razni plinovi, divovski padobran i rakete. Sedam minuta poslije tronožna letjelica nježno je sletjela u središte puste ravnice poznate kao Elysium Planitia koja se nalazi u blizini Marsova ekvatora. InSight će na Marsu provesti ukupno iduća 24 mjeseca, što je približno jednako jednoj Marsovoj godini.

Odgovori