Parasite – četiri osvojena Oscara

piše: Danijela Jovanović

10. veljače se u Dolby Theatreu u Los Angelesu održala 92. podjela Oscara, najcjenjenija nagrada u filmskoj industriji. Neki su na svojim malim ekranima mobilnih uređaja i televizora u noćnim satima pratili najpoznatije filmske elite i zvijezde širom svijeta i konačna proglašenja čekali na medijima do samoga jutra. Ceremonija je prošla prema planu, bez izvanrednih situacija. S nestrpljenjem smo dočekali podjelu nagrada koja je neke od nas na prvi tren ostavila zbunjenima. 2019. godina je bila jedna od uspješnijih godina, s mnogim filmskim izdanjima i brojnim međusobnim konkurencijama.

Oscar za najboljeg redatelja dobio je Joon-ho Bong, redatelj filma Parazit, a još su tri Oscara udijeljena upravo tome filmu. Sa svoja četiri osvojena Oscara film Parazit je pomeo filmsku scenu te postao najbolji međunarodni dugometražni film u povijesti. Neki smatraju to zasluženom nagradom, no u nekima postoji sumnja da se u to umiješala politika. Prva predrasuda koju je čovjek stvorio je zbog toga što nije na engleskome jeziku. „Mislim da će prirodno doći dan kada pitanje je li film na stranom jeziku ili nije neće biti važno“, izjavio je redatelj Bong. Dosad nije bilo istaknutijih južnokorejskih filmova, ali ovome filmu vrijedi dati malo vremena i pogledati koncept izmiješane komedije i misterijskog trilera. Mane u filmu su brojne, kvaliteta filma nije na razini hollywoodskih, a gluma korejskih glumaca je gora od poznatih američkih glumaca, no njegova originalnost je nadmašila svu konkurenciju. Nagrada koju su najviše zaslužili je za najbolji međunarodni film. Bong je prikazao izvrstan koncept modernog društva i društvenih razlika. Uspio je filmom prenijeti na gledaoce razmišljanje o vlastitu društvenom statusu i sustavu koji nas okružuje. Naslov filma nam postavlja pitanje tko je zapravo parazit. Na to nam može odgovoriti objekt koji je postavljen kao centralni fokus zbivanja u filmu, a to je luksuzna kuća. Tim objektom Bong je naglasio kompleksnost ljudskog uma kada se radi o društvenom položaju, te negativne posljedice kapitalizma.

Može se reći da je film bezvremensko djelo iz dvaju razloga. Prvi je taj što je žanr bez ikakve isforsirane tehnike, na posve opravdan, logičan i zadovoljavajući način na pola filma prešao iz satirične crne komedije u mračan triler koji pokazuje najekstremnije primjere društvene nejednakosti na izrazito uvjerljiv način. Drugi je taj što je Parazit jedan od rijetkih filmova koji je potpuno izbrisao zastarjelu granicu između umjetničkih (art) filmova i zabavnih (popcorn) filmova, jer režija i gluma, a pogotovo scenarij poznaju način kako da komuniciraju s dvjema često sukobljenim vrstama publike.

Ako bi se išta moglo poboljšati, to je možda kraj koji se bazira na ranijem motivu iz filma (svi siromašni ljudi imaju jednak, odbojan miris), međutim, odluka koju donese jedan lik zbog povratka toga motiva je toliko iznenadna i dramatična da je razumljivo da bi možda dobro došla malo detaljnija psihološka analiza koja bi opravdala taj njegov postupak.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *